Tandlossning

Tandlossning är en infektionssjukdom som leder till att tändernas fäste i käken långsamt bryts ned och förstörs. Behandlas i tid hos oss.

Tandlossning

Tandköttsinflammation (gingivit) orsakas av bakterier i plack och tandsten som samlas kring tänderna.
En tandköttsinflammation är kroppens försvar på de bakterier som ligger längs med tandköttet.
Dessa leder till rött, irriterat, svullet och lättblödande tandkött. Behandlas gingiviten i god tid och på rätt sätt så kan man uppnå en fullständig utläkning,
men tillåter man processen att fortsätta så uppstår det så småningom tandlossning (parodontit), vilket innebär att bakterierna har orsakat
en nedbrytning av tandens stödjevävnad.

Om den inte behandlas i tid kan resultatet bli att tänderna blir lösa och lossnar. Sjukdomen kallas också parodontit,
som betyder inflammation i tandens fäste.

Det finns ett antal faktorer som kan öka risken för tandlossning (Parodontit):

• Ärftlighet
  • Rökning innebär en stor risk
  • Stress samt dåliga kostvanor
  • Ett nedsatt allmäntillstånd
  • Sjukdomstillstånd som har inverkan på immunförsvaret, exempelvis diabetes

Rökare löper 5 gånger högre risk att drabbas av tandlossning (parodontit) på grund av ett försämrat immunförsvar jämfört med icke-rökare.
Forskningen har också kunnat visa att de som inte uppnår någon förbättring trots behandling oftast är rökare.
Gingivit och parodontit kan förebyggas och åtgärdas med god munhygien och regelbundna besök hos våra tandhygienister som tar bort
tandsten, putsar och polerar samt informerar och instruerar dig i hur du bör sköta dina tänder på bästa sätt.
Det är alltid bättre att förebygga en sjukdom än att behandla den och ju tidigare behandlingen börjar desto större möjligheter att nå ett gott resultat.

Förebyggande tandvård

Det viktigaste för att bli av med inflammationen är att regelbundet hålla rent runt om tänderna och tandköttet.
Inflammationen kan luckra upp tandköttet och skapa en djupare ficka, där bakterierna sprider sig i lugn & ro och utökas.
Bakterierna angriper käkbenet och fästet förstörs kring tänderna. Beroende delvis på hur din kropps immunförsvar hanterar dessa
bakterier så kan det uppstå tandlossning. Det är viktigt att tandsten tas bort i god tid. Har du otur, kan det annars leda till
tandköttsinflammation och i vissa fall leder det till tandlossning. När placken har blivit till tandsten täcker den tandköttskanten,
vilket gör att du inte kommer åt att borsta i det området. Då måste du vända dig till din tandläkare eller tandhygienist
som skrapar bort tandstenen med speciella instrument.

Vi på Active Dental rekommenderar minst en årlig genomgång för samtliga patienter hos en tandhygienist för att avlägsna plack och tandsten i hela munnen
som annars kan föranleda till tandlossningssjukdomar. Tandhygienisten tar i samband med detta fram en individuellt anpassad plan med information
och instruktioner i hur just du ska lyckas hålla det så rent som möjligt i munnen.

Besök Active Dental