Undersökning

För att kunna upptäcka i tid och förebygga tandhälsosjukdomar utförs det undersökningar med jämna mellanrum.

Undersökning

Tandhälsan behöver regelbundet undersökas och underhållas, ibland krävs det mer omfattande behandlingar och ibland behövs det akut tandvård.
Oavsett vilken behandling som behövs, kan Active Dental alltid erbjuda Dig dem behandlingar som är nödvändiga för just Din tandhälsa.

Vad ingår egentligen i en Basundersökning?

Först vill vi veta hur du själv upplever din tandhälsa. Har du besvär från munhålan eller tänderna?
Därefter skaffar vi oss en utförlig bild av din munhälsa och även annat som kan ha samband med det som t ex allmäna sjukdomar.
Du får även råd av oss om hur du tar hand om dina tänder på bästa möjliga sätt.

Vid en basundersökning går tandläkaren igenom hela munhålan såsom tänder, tandkött, slemhinnor, mjukvävnad, tungan, käkleder samt bettstatus.
Vi börjar med att titta i din mun efter tecken på karies, tandlossning och andra sjukdomar.
Vi tar nödvändiga röntgenbilder som vi behöver och vi kommer även att fråga dig om din allmänna hälsa och om du tar några mediciner.
Därefter bedömer vid din röntgen undersökning i kombination med den kliniska undersökningen för att kunna säkerställa din orala hälsan.
På Active Dental använder vi oss av den senaste digitalröntgen vilket gör att bilden visas direkt på dataskärmen och stråldosen minimeras.

Ibland förekommer det att tandläkaren behöver ta flera tillkommande röntgenbilder och i vissa fall behövs en helhetsröntgen (Panoramaröntgen) av alla tänder,
käkben, käkleder samt omgivande vävnader och strukturer.

Vi har tillgång till den senaste tekniken vad gäller röntgenbilder samt all nödvändig utrustning för att kunna utföra kvalitativa behandlingar.

Efter undersökningen får Du information gällande din tandstatus & tandhälsa samt om du behöver komma tillbaka för förebyggande eller reparativ tandvård.
Vid aktuella fall får Du alltid ett kostnadsförslag som du tar ställning till och en utförlig behandlingsplan som gäller för just din tandvård.

Skulle du behöva mer omfattande åtgärder får vi kanske gå igenom dem utförligare vid ett nytt avtalat besök. En undersökning tar tar ca 30 minuter.

Vi ser till sedan att du blir kallad till nästa undersökning oftast inom ett år. Vi kallar via sms där du smidigt kan ändra tiden så att det passar just dig.

Besök Active Dental